Komunikat dla właścicieli i zarządców obiektów budowlanych – okres zimowy
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego przypomina, że w związku z nadchodzącym okresem zimowym w sytuacji wystąpienia niekorzystnych warunków atmosferycznych, które mogą spowodować uszkodzenie obiektu budowlanego lub sprowadzić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, właściciele i zarządcy zobowiązani są do zapewnienia bezpiecznego użytkowania obiektu budowlanego, zgodnie z art.61 pkt.2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (jednolity tekst: DzU z 2017 poz.1332 ze zm.)
Do obowiązków właścicieli i zarządców należy dbałość o należyty stan techniczny budynku, w tym niedopuszczanie do przeciążenia konstrukcji budynku przez zalegający na dachu śnieg i zapewnienie w razie konieczności odśnieżanie dachu. W szczególności należy zwrócić uwagę na konieczność odśnieżania dachów obiektów wielkopowierzchniowych takich jak hipermarkety, supermarkety, hale targowe, hale magazynowe, kryte pływalnie i obiekty sportowe, które stwarzają szczególne zagrożenie dla dużej liczby ich użytkowników. Obowiązek ten obejmuje także usuwanie sopli, brył, nawisów lodowych i śniegowych, mogących zagrozić bezpieczeństwu osób znajdujących się bezpośrednio przy budynku.
Jednocześnie należy przy tym pamiętać, że niewłaściwe wykonywanie prac związanych z usuwaniem śniegu z dachu może stwarzać ogromne zagrożenie, zarówno dla samego budynku, jak i dla osób wykonujących te prace. Dlatego muszą być one prowadzone z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i przepisów BHP.
Przypominam jednocześnie, że niewłaściwe utrzymanie i użytkowanie obiektu budowlanego oraz nie zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania obiektu budowlanego zagrożone jest grzywną nie mniejszą niż 100 stawek dziennych, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (zgodnie z art. 91a ustawy – Prawo budowlane).