fb Wirtualny spacer
2013-05-21

Uczniowie z Czacza realizują projekt e-szkoła

Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Czaczu realizuje projekt "eSzkoła - Moja Wielkopolska" organizowany przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w partnerstwie z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Ogólnopolską Fundacją Edukacji Komputerowej. Głównym celem projektu, którego realizacja rozpoczęła się 1 lipca 2011 r. jest wdrożenie do roku 2014 w 105 szkołach programów rozwojowych w zakresie stosowania w kształceniu metody projektów i nauczania problemowego, wspomaganych internetową platformą edukacyjną.
W każdej ze szkół, które przystąpiły do projektu, jego realizacją zajmują się trzy grupy uczniów. Informacje z ich działań są opracowywane i przenoszone na platformę cyfrową.
Tematy pierwszej edycji projektu były związane z chlebem, parkiem i owocami. W tym roku w drugiej edycji gimnazjaliści z Czacza zajęli się kolejnymi wybranymi przez siebie tematami. 
Pierwsza grupa projektowa wraz z opiekunem panią Natalią Kozak podjęła się bajecznie brzmiącego tematu "Pszczółka Maja".
W jego ramach uczniowie zgłębiają wiedzę na temat pszczół, ich biologii, pochodzenia oraz pracy i produktów, które dzięki niej uzyskują ludzie. W związku z tym na jednej z lekcji obecny był Tadeusz Krzyżanowski - prezes Koła Pszczelarzy w Śmiglu. Grupa złożyła też wizytę w Pracowni Pszczelarskiej Henryka Kraczewskiego ze Śmigla, który pszczelarstwem zajmuje się hobbystycznie. Uczniowie uzyskali od pana Henryka bardzo wiele cennych informacji o pszczelich produktach oraz narzędziach jakich pszczelarz potrzebuje do swojej pracy. Uczestnicy projektu podjęli się także budowy modelu ula oraz przygotowania poradnika, w którym znajdą się informacje o miodzie, przepisy kulinarne wykorzystujące miód, jak również informacje o leczniczym zastosowaniu miodu.
Druga grupa projektowa wraz z opiekunem panią Iloną Konieczną zatytułowała swój projekt „Czy lubi Pani Czaczę, czy Czaczę Pani zna?”.Czacz, to miejscowość inna niż inne wsie wielkopolskie.
Od poniedziałku do środy mieszkańcy żyją spokojnie, natomiast w weekend, który o dziwo w Czaczu zaczyna się już w czwartek, wieś zamienia się w największe targowisko staroci w Polsce. Na "polowanie okazji” przyjeżdżają tu setki osób z całej Polski, o czym świadczą rejestracje przyjeżdżających samochodów.
Niestety goście swoją wizytę w Czaczu ograniczają do zwiedzania ponad 150 hal i poszukiwania przedmiotów domowego użytku albo innych nietuzinkowych rzeczy. Zatem celem działań w ramach projektu jest promocja atrakcji znajdujących się w Czaczu. Dotychczas uczniowie zebrali informacje statystyczne o Czaczu m.in. policzyli, że w ciągu doby przez wieś przejeżdża 21241 pojazdów (policzenie aut wymagało ogromnego zaangażowania rodziców). Wiele cennych informacji pozyskali także w czasie wizyty w Urzędzie Miejskim w Śmiglu. Opracowali informacje o zabytkach Czacza, bo jak na tak małą miejscowość jest ich sporo. Uczniowie tworzą również makietę swojej miejscowości, dlatego też wykonali modele zabytków. Ponadto opublikowali wiersze swoich kolegów i koleżanek o tematyce nawiązującej do wsi Czacz. Przed nimi działania ukazujące Czacz obecnie, w związku z tym nagrywają wywiady z mieszkańcami wsi oraz osobami przyjeżdżającymi tu w celach handlowych. Uczniowie chcą też wyszukać najdziwniejsze przedmioty, które można kupić na targu staroci. W Czaczu działa prężnie wiele organizacji, których działania również znajdą się na cyfrowej platformie e-szkoły, tak jak wszystkie pozostałe zebrane materiały.
Trzecia grupa projektowa wraz z opiekunem Barbarą Maćkowską opowiedzą o glinie, dlatego ich projekt nosi tytuł „Jak to z gliną było?” 
Zanim ustalony został zakres tematyczny projektu 10. gimnazjalistów zastanawiało się nad tym, co jest charakterystyczne dla Czacza i okolicy. Konstruktywnie uczniowie doszli do wniosku, że gmina Śmigiel słynie z pokładów gliny, które można wykorzystywać w przemyśle budowlanym. Przez cały rok wokół tego tematu podejmowane były różnorodne działania. Począwszy od poznania zasad wydobycia gliny, celów jej zastosowania, poprzez działania praktyczne np.: wykonywanie glinianych figurek, wykonanie pieca chlebowego, cegieł, domków dla owadów itp. W trakcie trwania projektu pojawiały się różnorodne pomysły, wzmocniły się więzi koleżeńskie, uczniowie chętniej współpracowali we własnym gronie, a także wykazali się dużą samodzielnością. 

Grupy projektowe e-szkoła „Moja Wielkopolska” wraz z opiekunami.

 

 
Zaadoptuj mnie Szkolenia dla przedsiebiorców Trasy Rowerowe Gminy Śmigiel Ciepłe Mieszkanie Plastiki
fundusz spójności Szkolenia Komputerowe Fundusze Rządowy Funduszu Inwestycji Lokalnych