MELDUNEK – jedna wizyta w urzędzie
Ułatwienia w kwestiach meldunkowych wprowadzono ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw z dnia 7 grudnia 2012r. /Dz.U.2012.poz.1407/.
Zgodnie z nowymi przepisami nie ma obowiązku wymeldować się w jednym urzędzie, aby w drugim urzędzie dokonać zameldowania. Wszystkie te czynności wykonać można w jednym urzędzie, z chwilą zameldowania się w nowym miejscu.
Od 1 stycznia 2013 roku, przy dokonywaniu meldunku, nie ma obowiązku podawania informacji o: wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładaniu książeczki wojskowej.
Zniesione zostały sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.
Dłuższy jest też termin na zgłoszenie meldunku, z dotychczasowych 4 dni, termin został wydłużony do 30 dni.
Zgodnie z oczekiwaniami obywateli można dopełnić formalności meldunkowych w urzędzie przez ustanowionego pełnomocnika. Oznacza to, że ustanowiony pełnomocnik będzie mógł m.in. zarówno zameldować, jak i wymeldować z miejsca stałego pobytu oraz z miejsca pobytu czasowego, trwającego ponad 3 miesiące.
Ponadto od 1 stycznia 2013 roku zniknął obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nie przekraczający trzech miesięcy.