fb Wirtualny spacer
2011-11-21

Współpracy ciąg dalszy

Obecny rok szkolny dla śmigielskiego gimnazjum będzie oznaczać kolejną międzynarodową współpracę polegającą na realizacji już drugiego, w ramach programu „Comenius”, projektu. Tym razem będzie to projekt dwustronny z gimnazjum w Schwabmünchen w Niemczech, położonego w Bawarii niedaleko Monachium. Wybór partnera nie był przypadkowy. Bawarska szkoła pełniła rolę koordynatora w ostatnim projekcie wielostronnym, ponadto wspólnie ze śmigielskim gimnazjum organizowała tradycyjne wymiany młodzieżowe.
Nowy projekt pn. „Co czytają młodzi Europejczycy” ma za zadanie wzmocnić, „kulejącą” ostatnio dziedzinę, nie tylko u młodych ludzi, ale także u osób dorosłych, a mianowicie - czytanie książek. Ma także stanowić kontynuację rozpoczętej współpracy w ramach poprzednio realizowanego przedsięwzięcia. Wybór tematu również nie jest przypadkowy. Sam tytuł "Co czytają młodzi Europejczycy?" wynika z wniosków płynących z wspólnych spotkań pedagogów i uczniów obu szkół podczas dotychczasowego projektu. Ponadto większość nauczycieli języków obcych oczekiwała kolejnych możliwości stosowania w praktyce języka angielskiego i niemieckiego, a jednocześnie w swych szkołach skarżyli się na spadające zainteresowanie uczniów czytaniem lektur szkolnych i książek w ogóle. Ze strony młodych ludzi obecnemu projektowi towarzyszy oczekiwanie na kolejne wymiany młodzieżowe i bezpośrednie kontakty z rówieśnikami z Niemiec.
Na czym więc w praktyce będzie polegał ten nowy projekt, który z pewnością stanowi także spore wyzwanie zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli w ciągu najbliższych dwóch lat w Gimnazjum w Śmiglu?
W każdej szkole uczniowie wybierają (poprzez głosowanie lub ankiety) pięć, ich zdaniem, najpopularniejszych pozycji z listy lektur obowiązkowych oraz pięć tytułów ze współczesnej literatury młodzieżowej. Grupy liczące minimalnie 20 uczniów z każdej szkoły czytają 20 książek (10 wybranych przez siebie i 10 przez szkołę partnerską). Następnie wyrażą o nich swoje opinie. Wszyscy uczestnicy projektu głosują na najlepszą pozycję, która stanie się podstawą do nagrania audiobooka. Do wybranego fragmentu z tej książki napiszą także scenariusz do filmu, który następnie nagrają. Audiobook i film wykonują w języku angielskim i niemieckim. Celem głównym projektu jest popularyzowanie idei czytania książek wśród młodzieży, porównanie zainteresowań młodzieży polskiej i niemieckiej, doskonalenie umiejętności językowych (angielski, niemiecki), rozwijania umiejętności korzystania z technologii komunikacyjnych, informatycznych i multimedialnych. Uczniowie zapoznają się z historią pisma, piśmiennictwa, ich znaczeniem w rozwoju cywilizacji ludzkiej. Podejmowane przez uczniów działania mają także skłonić uczniów obu szkół do refleksji na temat roli książki w życiu współczesnego człowieka, a więc także w ich własnym. W ramach projektu zaplanowano wiele aktywnych zadań dla uczniów. Przewidziano m. in. dwie wymiany młodzieżowe, podczas których uczniowie nagrają audiobooka i nakręcą scenkę filmową z wybranej przez siebie książki. Zapoznają się z historią słowa pisanego w ogóle, sporządzą wystawę na ten temat i odwiedzą kilka dużych bibliotek m. in. w Lesznie, Poznaniu i Wrocławiu.
Poprzez opisywane działania autorzy niniejszego projektu (Wojciech Adamczewski i Alina Gromnicka- Tańska) chcieliby pobudzić zainteresowanie młodzieży czytaniem książek i obcowaniem z literaturą w jej różnorodnej formie - słowo pisane i mówione oraz film. W trakcie realizacji projektu młodzież będzie miała okazję poznać kulturę literacką partnerów oraz porównać wzajemne preferencje czytelnicze. W czasie współpracy uczniowie będą doskonalić swoje umiejętności językowe, interpersonalne, poznawać i propagować kulturę oraz korzystać z najnowszych technologii komputerowych. Szczegółowe cele polegają na promowaniu współpracy między szkołami, na zachęcaniu do kontaktu, komunikowaniu się, na praktycznej nauce języków obcych (języki: angielski i niemiecki) i na wzbogacaniu wiedzy o kulturze i języku kraju partnerskiego w celu podniesienia poziomu osiągnięć wśród uczniów i ich świadomości  oraz na tworzeniu warunków do przyswajania nowej wiedzy na poziomie europejskim.
„Życie” nowego projektu, tak jak i innych w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” potrwa dwa lata szkolne, a na realizację tego projektu Gimnazjum w Śmiglu otrzymało z Agencji Narodowej w Warszawie 20 tys. euro. Do współpracy w ramach przedsięwzięcia zachęcam także inne osoby spoza naszego śmigielskiego gimnazjum, a w szczególności nauczycieli i uczniów z innych szkół naszego regionu.
Wojciech Adamczewski
 
Zaadoptuj mnie Szkolenia dla przedsiebiorców Trasy Rowerowe Gminy Śmigiel Ciepłe Mieszkanie Plastiki
Zaadoptuj mnie Szkolenia dla przedsiebiorców Trasy Rowerowe Gminy Śmigiel Ciepłe Mieszkanie Plastiki
Zaadoptuj mnie Szkolenia dla przedsiebiorców Trasy Rowerowe Gminy Śmigiel Ciepłe Mieszkanie Plastiki
fundusz spójności Szkolenia Komputerowe Fundusze Rządowy Funduszu Inwestycji Lokalnych
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem