fb Wirtualny spacer
2008-11-04

XXVI sesja Rady Miejskiej

Radni w kompletnym składzie, 30 października, podczas XXVI sesji Rady Miejskiej podjęli jednogłośnie szesnaście uchwał, w tym pięć dotyczących miejscowych opłat.

Przed Gminą Śmigiel otwiera się szansa skorzystania z niemałych unijnych funduszy na poprawę istniejącej infrastruktury kanalizacyjnej. Projekt inwestycji zakłada skanalizowanie dziesięciu miejscowości, co pozwoli objąć systemem ściekowym około 11 tysięcy mieszkańców. Dziś objętych jest niespełna 4 tysiące, czyli 25% śmigielskiej aglomeracji. Wartość zadania opiewa na  ponad 70 milionów złotych. Przy tak ogromnych kosztach zrealizowanie przedsięwzięcia jest możliwe jedynie przy założeniu, że Gmina otrzyma dotację. Wkład własny samorządu będzie kształtował się w kwocie 26 mln złotych, co i tak będzie stanowić niebagatelną sumę. Przed Gminą stoi również wiele innych ważnych zadań, jak budowa dróg, remonty istniejących obiektów, utrzymanie placówek oświatowych, kulturalnych, czy zadania z zakresu pomocy społecznej. Takie dane przytoczył burmistrz Wiktor Snela zanim radni przystąpili do podjęcia uchwał ustalających wysokość podatków, które w 2009 roku wzrosną średnio o 8%. Przychód z tytułu podwyżki podatków to dla budżetu gminy dodatkowe 300 tysięcy złotych. 

I tak przykładowo właściciel samochodu ciężarowego spełniającego normy ekologiczne o masie całkowitej od 3,5 t do 5,5 tony, odprowadzi za rok 2009 podatek w wysokości 590 zł. Za samochód o tych samych parametrach, ale nie spełniający norm ekologicznych będzie musiał zapłacić o 58 złotych więcej. Wzrostem objęte zostaną również stawki podatku od nieruchomości. Za metr kwadratowy powierzchni użytkowej w budynku mieszkalnym, od nowego roku śmigielanie zapłacą 0,58 zł. W lokalach przeznaczonych na działalność gospodarczą stawka wrośnie odpowiednio do 16,20 zł za 1 m2, za wyjątkiem lokali służących jako zaplecze do świadczenia usług zdrowotnych, gdzie stawka wyniesie 3,84 zł. Rajcy ustalili także podstawę obliczania podatku rolnego w nadchodzącym roku na kwotę 48 zł, obniżając tym samym średnią cenę skupu żyta za pierwsze trzy kwartały 2008 r. (55,80 zł) ogłaszaną przez prezesa GUS.
Rada wprowadziła ponadto opłatę adiacencką, wiążącą się ze wzrostem wartości nieruchomości w wyniku jej podziału. Dotyczyć będzie ona m.in. właścicieli gruntu rolnego, którzy wystąpią o jego przeklasyfikowanie i podział, (np. na działki budowlane). Będą oni obowiązani odprowadzić 30% podatek od kwoty stanowiącej różnicę wartości nieruchomości przed i po podziale. 

Niebawem, zmienią się również stawki opłaty targowej. Obowiązujące opłaty od trzech lat utrzymywały się na tym samym poziomie. Podniesienie standardu placu handlowego przy ulicy Skarżyńskiego, a w związku z tym jego podział na stanowiska umiejscowione na utwardzonym i nie utwardzonym podłożu przyczyniły się do decyzji Rady Miejskiej o zmianie dotychczas obowiązujących stawek. Na obszarze o nie wybrukowanym podłożu pozostaną stawki obowiązujące dotychczas, natomiast na pozostałych, wybrukowanych stoiskach cena wstępu wzrośnie. Zmiany opłat dotyczą również targowiska przy ulicy Kilińskiego.

Ponadto radni ustalili limit 5 licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką, udzielili dotacji celowej w kwocie 20 tysięcy złotych na remont dachu kościoła należącego do parafii p.w. NMP Wniebowziętej w Śmiglu, wprowadzili porządkujące zmiany w bieżącym budżecie Gminy, a także ustalili wysokość przysługującego członkom OSP z mocy ustawy, ekwiwalentu za udział w akcjach gaśniczych, bądź też szkoleniach pożarniczych. Świadczenie powyższe nie przysługuje  strażakom, za czas ich nieobecności w pracy, za który zachowali wynagrodzenie.
Jednym z punktów obrad było uchwalenie Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na najbliższe 3 lata, dla Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego w Śmiglu Sp. z o.o. Nowym kierunkiem gospodarowania w Zakładzie będzie przeznaczanie kwot z odpisów modernizacyjnych na konserwację oraz bieżący remont sieci wodociągowej. Modyfikacjom został poddany także Wieloletni Plan Inwestycyjny na lata 2007-2013. Dokonano w nim zmian w rubrykach dotyczących kosztów inwestycji na kwoty odzwierciedlające stan rzeczywisty.

Radni podjęli także uchwałę upoważniającą kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych, oraz dwie uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszarów lokalizacji siłowni wiatrowych, tj. dla Morownicy, Żegrówka oraz Spławia.

Ostatnia uchwała dotyczyła powołania komisji doraźnej do rozpatrzenia kolejnej skargi na działalność Burmistrza Śmigla, złożonej przez państwa Borowskich do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu i przekazanej wg kompetencji do rozpatrzenia Radzie Miejskiej Śmigla. W komisji pracować będą radni Marian Drzewiecki, Włodzimierz Drótkowski i Wojciech Ciesielski.
Państwo Borowscy byli również autorami wniosku skierowanego do śmigielskiej Rady Miejskiej o odwołanie Jana Józefczaka z funkcji Przewodniczącego Rady. Niezadowoleni z niekorzystnego dla siebie rozpatrzenia przez Radę skargi na bezczynność Burmistrza, wnioskodawcy zarzucili  Przewodniczącemu stronniczość i manipulację faktami co, ich zdaniem, miało bezpośredni wpływ na niekorzystne dla nich rozpatrzenie skargi. Pośrednio zarzucili także stronniczość całej Radzie. Zgodnie z przepisami prawa tylko radni składać mogą wniosek o odwołanie przewodniczącego (art. 19 ust. 4 Ustawy o Samorządzie Gminnym z dn. 8 marca 1990 r. ze zmianami: „Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady gminy”). Przy obecności 15 radnych wniosek taki złożyć mogło co najmniej 4 samorządowców. Śmigielscy rajcy nie złożyli formalnego wniosku o odwołanie Przewodniczącego Rady, tym samym nie popierając inicjatywy państwa Borowskich.
Zaadoptuj mnie Szkolenia dla przedsiebiorców Trasy Rowerowe Gminy Śmigiel Ciepłe Mieszkanie Plastiki
fundusz spójności Szkolenia Komputerowe Fundusze Rządowy Funduszu Inwestycji Lokalnych